Hvit i trekkert - finner du hvordan hvit kan vinne dette sluttspillet?
Løsning
Som du ser, kan vi nyte andre gang en springer og en konge som matter motstanderens konge. Det morsomme er at hvis det var svart tur til å flytte, ville det vært uavgjort! Likevel er det hvits tur til å flytte på seg, vi må fortsatt finne veien, hvordan få den svarte bonden til å rykke frem og deretter sjakkmatt umiddelbart!
1. Kf2! (Forebygging av at den svarte kongen slipper gjennom feltet "g3") 1. ... Kh2
2. Sc3!! (Hvit må oppnå ruten "f1" for å blokkere ruten "h2" for de svarte brikkene og få den svarte bonden til å rykke frem og deretter lage en kvalt kompis) 2. ... Kh1
3. Se4!! (Hvis 3. Sd1 med idéen om å fortsette seilasen gjennom "d1-e3-f1" er det uavgjort umiddelbart 3. ... h2 og den hvite ridderen har ikke nok tid, siden det er en patt i 1 trekk) 3 ... Kh1 (hvis 3. ... h2? 4. Sg3#)
4. Sd2! Kh1
5. Sf1! h2
6. Sg3#